در صورت انفساخ قرارداد تعهدات ایجاد شده بابت شخص ثالث (خریدار ثالث) چگونه است؟


با سلام، بنده یک واحد آپارتمان در کرج به منظور تهیه مصالح و پنجره ساختمان با شخصی مبایعه نمودم و در آن شرط گذاشتیم تا 15% از ثمن معامله را پرداخت نکرده حق فروش ندارد. ایشان حدود 5% از ثمن معامله را مصالح تامین و بقیه را تامین ننمود. ضمناً در آن زمان چند صورتجلسه تنظیم شد که در صورت عدم تامین مصالح در زمان مقرر ، باعث انفساخ قرارداد بدون نیاز به مراجعه به مراجع قضایی میشد. در همان زمان شخصی مراجعه نمود که میگفت بابت طلب خود میخواهد این واحد را از خریدار اولیه بخرد و قولنامه کند، بنده به ایشان گفتم که این قرارداد فسخ شده محسوب شده و این کار را انجام ندهد ایشان هم رفتند. پس از چند ماه خریدار اول با توجه به اینکه نتوانسته بود تعهدات خود را عمل کند و با فشارهای بنده مراجعه نمود و صورتجلسه انفساخ قرارداد را تنظیم نموده و با مراجعه با اتحادیه املاک کرج کد رهگیری آن مبایعه نامه را ابطال نمودیم (چون ارزش واحد بیشتر شده بود ایشان با عجز و ... از بابت انفساخ قرارداد مبلغ خیلی بیشتری از ان که پرداخت نموده بودند از من دریافت نمودند) و من نیز پس از آن با خیال راحت واحد را واگذار و تحویل نمودم. حال پس از یک سال ابلاغیه ای از طرف شخص ثالث(همانکه من به او گفته بودم به هیچ عنوان وارد معامله با خریدار اول نشود) برای بنده با عنوان دادخواست تحویل واحد و تنظیم سند رسیده که زمان برای اخذ توضیح از دادگاه حقوقی مشخص شده است.
حال سوال بنده:
این شخص با خریدار اولیه بصورت پشت نویس و دستی قرارداد نوشته اند و ممکن است تبانی کرده باشند و تاریخ قبل را زده باشند من از نوع قرارداد ایشان خبر ندارم لذا میخواهم بدانم با توجه به اینکه قرارداد اولیه با شرط انجام نشدن تعهدات خریدار اول منفسخ شده آیا برای خریدار بعدی حقی ایجاد شده (بنده نه از این قرارداد خبر دارم و نه آن را تایید نموده ام) و آیا تاریخ این مبایعه نامه دستی مهم است یا خیر؟
بنده باید چگونه دفاعیه خود را مطرح کنم که خسارتی به من وارد نشود و به قول معروف برنده باشم چون واحد را فروخته و حالا با دریافت این ابلاغیه حسابی سرگردان شده ام؟

وضعیت: باز (پاسخ رایگان)
مهارت: مباحث متفرقه
حوزه قضایی: تهران
4 پاسخ
2,674 بازدید
تاریخ ثبت: ۱۳۹۹/۰۲/۰۵ ۲۳:۵۸